Joe Chal – Nie zapomnę ja oprawców!

Chjristmus islandJoe Chal vel Chalubowicz

Dyrektor Jan Ryś

Jan Ryś – dyrektor

Okres kiedy chodziłem do Szkoły Podstawowej Nr 9 w Grudziądzu chce wymazać z pamięci ale niestety to mi się nie udaje a to z tego powodu, że byłem tam źle traktowanym przez byłego dyrektora tej szkoły Jana Rysia i nauczyciela geografii /podobno byłego SS-mana/ Roberta Burczyka.robert-burczyk-small

Foto: Robert Burczyk;

Opisze jedno zdarzenie, ale takich było wiele:

Jednego razu podczas przerwy śniadaniowej, kiedy jadłem bułkę a znalazłem się w pobliżu sali nauczycielskiej, dyrektor wpadając „jak burza” do tej sali potracił mnie tak, że przewróciłem się na podłogę, wtedy on nachylił się nad moją osobą i z całej siły uderzył mnie pięścią w twarz. Kiedy patrzył na mnie leżącego przez moment a mnie krew spływała z twarzy to widziałem w jego oczach: zło, opętanie, wściekłość i jego czerwoną gębę uwieńczoną łysiejącą czupryną świńskiego blondyna.

Nie mówiłem nigdy o tym zdarzeniu mojemu ojcu tylko matce tego samego wieczoru, która posmutniała ale przytuliła mnie mocno do siebie po czym poczułem kilka kropel łez spadających na moją głowę.

.

Moja Szkoła na Fortecznej!

Wiele kwiatów na obrazku!

– są te ścięte i te z masy.

Ale najpiękniejsze kwiaty w blasku

– to dziewczyny z naszej klasy!

-„-

Czy chodziłeś do tej szkoły?

Co gdy ciepły ranek budził.

Z łzami szedłeś na tą lekcję,

gdzie dyrektor kijem studził.

-„-

Szkoła na Fortecznej była

Ryś się czaił jak wścieklizna,

by ci sprawić chłopcze lanie

– pupa Twa pękała w bliznach.

-„-

A jak mało Tobie było

z geografii słaby Marku,

Burczyk z SS tam cię szkolił

łamiąc kije na twym karku.

-„-

Dziś tych drani dawno nie ma,

 katów na niewinne dzieciny!

Mury płaczą głosem dziecka,

że je bito bez przyczyny.

-„-

Czy ta szkoła się oczyści

z tych co zakałami byli?

Bo nikt nigdy nie rozliczył

ich, co uczniów pięścią bili!

…………………………………………..

Autor – Joe Chal

 

Informacje o Joe Chal

Prezes Polsko-Australijskiej Fundacji im. Joe Chala
Ten wpis został opublikowany w kategorii Historia i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz