Wszystko zaczęło się jeszcze w liceum!

Joe small pictureJoe Chal vel Chalubowicz

„Zwrócił się do mnie rapper o pseudonimie artystycznym  „Ksywa artystyczna – WTORAS”, z prośbą abym zaprezentował jego twórczość artystyczna na moim blogu na którym publikuje i poruszam różne sprawy, wiec i ten wpis nie będzie czymś dziwnym a wręcz przeciwnie, ta autobiografia jest bardzo ciekawa i  warta przybliżenia szerszej społeczności.

Polecam także w imieniu autora kilka klipów z jego twórczości, poniżej. Co z prawdziwą przyjemnością czynię. JC”

Wszystko zaczęło się jeszcze w czasach licealnych.

Będąc słuchaczem muzyki zawsze marzyłem o tworzeniu własnych utworów. Pierwsze moje próby miały miejsce w domowym zaciszu na słabej klasy mikrofonach i tanim sprzęcie.

Ściągałem podkłady znanych rapowych wykonawców, głównie ze stanów, sam robiłem całą oprawę muzyczną, czyli mix i domowy „mastering”. Tak właśnie nagrałem pierwsze, krótkie i słabej jakości demo.

Pomimo, że nie był to dobry pod względem muzycznym materiał, to otworzył mi drogę do dalszych działań na tym polu. Starałem się gdzieś zagrać moje demo, szukałem swojej szansy…

Doprowadziło to do tego, że poznałem w owym czasie ludzi trudniących się tą samą pasją co ja. Razem zagraliśmy pierwsze koncerty i kompletowaliśmy sprzęt niezbędny do nagrań. Miałem już wtedy pracę, więc miałem już możliwość inwestowania pewnych pieniędzy w to co robię.

Poprzez mego kolegę (Labomba, kolega po fachu) poznałem także bydgoskiego producenta Przybysza. Zacząłem rozważać możliwość współpracy z Nim… Kilka spotkań z Pawłem zaczęło owocować współpracą, robił w tamtym czasie klasyczne samplowane podkłady, ja z kolei pisałem teksty. Były one głównie odzwierciedleniem mojej relacji z ludźmi, z którymi łączyły mnie więzy koleżeństwa i wspólna pasja. Szczególnie mocno zżyłem się z jednym z nich, był to chłopak o imieniu Milan, jego imię stanowiło także jego pseudonim artystyczny.

W tekstach starałem się ujmować trudną rzeczywistość, z którą przyszło mi się wtedy zetknąć. Chłopacy pochodzili bowiem z śródmiejskich kamienic a życie w tym miejscu nie należało do łatwych. Jednocześnie był to dla mnie okres wyjątkowo ważny z tego względu, że przechodziłem istotny etap rozwoju społecznego- moratorium.

Jako człowiek posiadający tytuł magistra z resocjalizacji mogę powiedzieć, że jest to czas buntu i poszukiwania własnej tożsamości, czas mogący być dużym zagrożeniem dla ukształtowania postaw prospołecznych, nie mniej jednak także bardzo piękny pomimo tego, że trudny…

Usilnie potrzebowałem identyfikacji z grupą oraz przynależności. Dużo w owym czasie przebywałem po za domem, często w weekendy wracałem późno w nocy i poznawałem także zupełnie inne życie niż dotychczas, wydawało mi się wtedy bardzo ciekawe i tajemnicze. Nie miałem niestety pracy…

Miałem już 22 lata i chciałem za wszelką cenę finalizować moje dokonania muzyczne.

Pisałem teksty w zaciszu domowym, kompletowałem podkłady wychodzące z pod ręki Przybysza.

Niestety amatorskie studio w którym w tamtym czasie tworzyliśmy z przyczyn losowych uległo dewastacji i nie miałem możliwości nagrywania. Próbowałem potem rejestrować wokale w dwóch miejscach, pierwszym z nich było studio stworzone przez pasjonata w piwnicy bloku mieszkalnego, zasłużone grudziądzkie studio, gdzie nagrywane były pierwsze dobre pod względem realizacji rapowe nagrania. Niestety jego właściciel potrzebował pieniędzy na wyjazd za granicę, w skutek czego musiał sprzedać sprzęt, w raz z tym padły moje plany.

Drugim było studio na zapleczu sklepu odzieżowego, zdążyłem tam nagrać jeden utwór po czym włamanie i kradzież znów pokrzyżowało moje plany. Działo się to na przestrzeni lat 2009- 2011. Mniej więcej pod koniec tego czasu zarejestrowałem pierwszą wersje „Niewiedzy”, płyty która ujmowała ten czas.

Demo nagrane w domowych warunkach, miało ono sporo braków, do tego awaria sprzętu nie pozwoliła skończyć mi go w pełni. Z perspektywy czasu myślę, że to dobrze, że się nie ukazała…

Nie miałem jeszcze wystarczających środków finansowych na nagranie materiału w studiu. Bardziej doświadczeni koledzy trudniący się rapem zawsze mówili mi: „rób mniej, ale za to na maksimum możliwości jakie się stwarzają i najlepiej jak potrafisz”.

Dawno więc odpuściłem sobie robienie muzyki w typowo domowych warunkach. Na jednej z sesji poznałem się z toruńskim producentem Żółtym. Studiowałem w Bydgoszczy, gdzieś niedaleko uczelni w studenckim klubie poznałem się z Deją, młodym mc działającym w bydgoskim składzie „Punkt Widzenia”.

Moje możliwości działania na punkcie muzycznym stale więc rosły. W międzyczasie cały czas pisałem teksty, które odkładałem do szuflady. Przełomowe były dla Nas dwie undergroundowe imprezy zagrane w jednym z grudziądzkich klubów.

Poznałem się bliżej z Deją i Kulasem, drugim członkiem „Punktu widzenia”. Zaprosiłem ich także na koncert O.S.T.R-a gdzie nawiązaliśmy kontakt z grudziądzkim Dj-em o pseudonimie Dj Fantom.

Mniej więcej w czerwcu 2012 roku skończyłem prace nad wokalami do „Niewiedzy”, nazwałem tą płytę tak aby wyrazić tą niewiedzę, którą miałem w owym czasie w głowie.

Podjąłem już pracę zarobkową wiec miałem pieniądze na sesje studyjne. Podczas spotkania w Bydgoskim studiu 21 nawiązałem także rozmowę z Deją na temat wspólnego projektu. Zaczęliśmy nad nim pracę mniej więcej zimą 2012 roku.

W międzyczasie odbierałem próbne mixy od Żółtego, który zajął się techniczną stroną realizacji „Niewiedzy”. Niedawno doczekała się ona wersji fizycznej, udało mi się także zrealizować do Niej dwa proste klipy, Fantom wzbogacił „Niewiedze” o cuty.

Na ukończeniu jest też płyta EPITFJUM, projektu, który zapoczątkowałem wspólnie z Deja.

Kończy się aktualnie rok 2013, mamy plany i patrzymy w przyszłość…

„Korzystając z okazji, chciałbym życzyć wszystkim tym, którzy czytają moje artykuły jak również przybliżonemu artyście – Wszystkiego Najlepszego w Nowym 2014 roku! Joe Chal vel Chalubowicz”

Informacje o Joe Chal

Prezes Polsko-Australijskiej Fundacji na Rzecz Zdrowia i Rozwoju Dziecka
Ten wpis został opublikowany w kategorii Kultura i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

